Cum sa diminuezi stresul!

Posted: 18/08/2010 by viatamoderna in Despre Sanatate
Etichete:, , , , ,

Cum pot emotiile afecta inima?
Cat de serios este riscul?
Cum ma pot proteja?


Poetii nu sunt singurii care observa o legatura intre minte si inima. Multi cercetatori sunt de parere ca supararea, depresia, precum si alte stari psihice neplacute pot contribui la apariti unor boli de inima. Daca doriti sa evitati problemele cardiace, exercitiile si dieta sunt cel mai bun inceput. Dar ca si o protectie extrema, va trebui sa va folositi si mentalul.

Cum pot emotiile afecta inima?

Sentimentele negative pornesc din creier, dar acestea cuprind cu repeziciune intregul corp. Cand omul este nervos, trist sau stresat, sangele este inundat de adrenalina si de alti hormoni ai stresului. Acesti hormoni -si celelalte substante eliberate de un corp aflat sub stres- afecteaza sangele pompat catre muschii inimii, accelereaza inchegarea particulelor sanguine si incetineste circulatia sanguina catre vasele coronariene, ceea ce ar putea duce la aparitia unor cheaguri de sange. Stresul cauzat de emotii poate duce si acesta la o crestere temporara a tensiunii sanguine sau la o criza coronariana. Toate aceste stari pot sa dauneze peretilor vaselor sanguine, facand ca leziunile deja existente -schimbari anormale in structura peretilor vaselor datorate ranirii sau bolii- sa devina instabile. Unii experti sustin ca prea mult stres poate accelera aparitia unor depuneri de grasime in arterele mari si mijlocii, stare numita arteroscleroza. Desi aceasta afirmatie este inca pusa sub semnul intrebarii, este sigur insa faptul ca o data ce arterele se blocheaza, reactia la un singur avion pierdut sau un ambuteiaj in timpul traficului poate anunta o catastrofa. Daca va enervati suficient de tare, arterele dumneavoastra se contracta foarte puternic; sangele care circula intr-un vas poate sa „erodeze” substanta grasa si sa o rupa, conducand astfel la aparitia cheagului de sange. Daca acest cheag ajunge intr-o artera care hraneste inima, veti suferi un atac de cord.

Asta nu inseamna insa ca trebuie sa va ingrijorati pentru sanatatea dumnevoastra de fiecare data cand va enervati foarte tare. Furia este normala, iar refularea acesteia poate fi la fel de riscanta. Invatarea exprimarii furiei intr-un mod constructiv si exteriorizarea acesteia este cheia mentinerii sanatatii inimii.

Cat de serios este riscul?

Mai multe studii recente au evidentiat substantial legatura dintre minte si inima. Cercetatorii de la Universitatea North Carolina au masurat nivelul enervarii a aproape 13.000 de barbati si femei si i-au urmarit timp de sase ani. Dupa cum s-a declarat in numarul din mai 2000 a revistei The Lancet, probabilitatea ca persoanele predispuse la enervare sa sufere un atac de cord in timpul acelor sase ani a fost de trei ori mai mare decat in cazul persoanelor mai cumpatate din fire.

Depresia poate avea un rol si mai important. Un studiu din cadrul Universitatii John Hopkins, care a durat 13 ani si a fost efectuat pe 1.500 de personae a relevant faptul ca un episod de depresie creste de patru ori riscul unui atac de cord. Chiar daca o persoana supravietuieste primului atac de cord, depresia poate fi mortala. Cercetatorii de la Institutul Inimii din Montreal au urmarit 222 de supravietuitori ai unor atacuri de cord si au descoperit ca cei ce sufereau de depresie aveau sanse de sase ori mai mari decat ceilalti sa moara in urmatoarele sase luni dupa atacul de cord.

Chiar daca nu sunteti depresiv si rareori va enervati, problemele cotidiene pot afecta inima. Un studiu publicat in 1997, care a durat 14 ani si afost efectuat pe 3.575 de muncitori americani, a evidentiat faptul ca persoanele care nu au simtit ca detin controlul slujbelor lor au avut sanse cu 40% mai mari sa sufere un atac de cord.

Cum pot sa ma protejez?

Nimeni nu se poate astepta sa fie calm 24 de ore din 24. Dar daca furia, depresia sau alte sentimente negative va consuma viata, trebuie sa luati atitudine. Iate cateva ponturi care va vor ajuta sa va eliberati mintea si sa va protejati inima:

  • Cand simtiti ca va enervati, inspirati adanc din abdomen si repetati cuvinte linistitoare cum ar fi „relaxeaza-te”. De asemenea, va puteti imagina un peisaj calm, linistitor.
  • Feriti-va de situatii care v-ar putea enerva. Daca nu suportati sa fiti prinsi in trafic, incercati sa va schimbati programul pentru a evita orele aglomerate.
  • Incercati sa gasiti o modalitate de a va elibera nervii. In loc sa strigati, incercati sa vorbiti cu calm. Daca aveti probleme in ceea ce priveste exprimarea sentimentelor fata de prieteni sau familie, dar simtiti ca le-ati tinut destul timp inchise, ar fi mai bine sa cautati un consilier sa va ajute sa explorati aceste sentimente. Sau ati putea sa doriti sa consumati acel exces de adrenalina ridicand greutati sau alergand in jurul blocului, asta daca va da voie medicul d-voastra.
  • Exercitiile regulate cum ar fi plimbarile, alergarea, mersul pe bicicleta sunt printre cele mai sigure modalitati de eliberare de sub stres si depresie. Un exercitiu bine efectuat poate sa va intareasca inima si sa va ajute sa curatati arterele. Medicul va poate ajuta sa gasiti un exercitiu potrivit.
  • Daca va simtiti in continuare stresati, adaugati la programul d-voastra cateva exercitii de relaxare cum ar fi Yoga sau T’ai Chi.
  • Incercati meditatia. Dupa un studiu efectuat pe cetateni americani de origine africana cu tensiune arteriala ridicata, intr-unul din numerele recent publicate a ziarului Stroke, s-a evidentiat faptul ca cei care au meditat timp de sase pana la noua luni au avut artere mai sanatoase decat cei care nu au meditat.
  • Fie ca lucreaza in casa ori la serviciu, parintii au parte de factori de stres aparte. Incercati sa nu fiti un perfectionist si nici sa va asteptati la copii perfecti. Rugati prietenii sau rudele sa va ia copiii putin de pe cap pentru a putea face ceva ce va place, pentru ca apoi sa va puteti intoarce la familie cu suficienta energie.
  • Daca va simtiti slabit la serviciu –una dintre principalele cauze a stresului la locul de munca– incercati sa luati initiativa unui nou proiect sau cereti sefului putin timp liber. Va veti simti mult mai bine daca tineti totul sub control. Daca faceti parte dintr-un sindicat, discutati cu cineva despre modalitatile prin care sindicatul sau conducerea ar putea imbunatati conditiile de munca.
  • Invatati care sunt semnele depresiei si nu le tratati cu indulgenta. Unele dintre semne anunta un sentiment coplesitor de tristete si goliciune, sentimentul ca viata a devenit monotona, pierderea interesului pentru unele activitati care anterior va faceau placere sa le practicati, mese si somn neregulate, izbucniri dese in plans, idei despre sinucidere si moarte. Daca sunteti depresiv, contactati-va de urgenta medicul sau psihologul. Consilierea si prescrierea medicamentelor, individual sau combinate, va vor putea schimba starea de spirit si poate, va vor proteja si inima.
  • Feriti-va de depresii, mai ales daca ati suferit deja un atac de cord. Conform cu declaratiile Institutului National de Sanatate Mintala, unul din trei pacienti supravietuitori ai atacurilor de cord cade intr-o depresie intr-un an. Daca mintea va este tulburata, inima se va vindeca mai greu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s